اصطلاحات پایتون
۱. مفاهیم پایه
1. متغیر (Variable): فضایی برای ذخیره دادهها که با یک نام مشخص میشود.
– مثال: x = 5
2. نوع داده (Data Type): مشخص میکند که داده چه نوعی است.
– مثالها: int, float, str, list, dict.
3. عملگر (Operator): نمادی برای انجام عملیات خاص بر روی دادهها.
– مثالها: + (جمع)، – (تفریق)، * (ضرب).
4. شرط (Condition): دستورالعملی که بر اساس یک شرط مشخص، تصمیم میگیرد چه عملی انجام شود.
– مثال: if x > 5:
5. حلقه (Loop): ساختاری برای تکرار یک بلوک کد.
– مثال: for i in range(10):
۲. کتابخانهها
6. NumPy: کتابخانهای برای محاسبات عددی و کار با آرایههای چند بعدی.
– شامل توابع ریاضی و امکاناتی برای انجام عملیات روی دادههای عددی است.
7. Pandas: کتابخانهای برای تحلیل دادهها که به راحتی میتوان دادههای جدولی را مدیریت و پردازش کرد.
8. Matplotlib: کتابخانهای برای ترسیم نمودارها و گرافها.
– با استفاده از آن میتوان دادهها را به صورت تصویری نمایش داد.
9. SciPy: کتابخانهای برای انجام محاسبات علمی و مهندسی، شامل ابزارهای پیچیدهتر ریاضی و آماری.
10. TensorFlow: کتابخانهای برای یادگیری عمیق و هوش مصنوعی که توسط گوگل توسعه یافته است.
۳. مفاهیم پیشرفته
11. شیء (Object): یک نمونه از یک کلاس که میتواند ویژگیها و رفتارهایی داشته باشد.
12. کلاس (Class): یک الگوی برای ایجاد اشیاء (objects) که شامل ویژگیها (attributes) و رفتارها (methods) است.
13. وراثت (Inheritance): قابلیت یک کلاس برای وراثت ویژگیها و رفتارهای یک کلاس دیگر.
14. مدیریت استثنا (Exception Handling): روشی برای مدیریت خطاها در برنامهنویسی.
– با استفاده از try و except میتوان از بروز خطا جلوگیری کرد.
15. ماژول (Module): یک فایل حاوی کدهای پایتون که میتواند شامل توابع، کلاسها و متغیرها باشد.
– با استفاده از import میتوان ماژولها را در برنامه فراخوانی کرد.
۴. توابع و متدها
16. تابع (Function): یک بلوک کد که میتواند یک کار مشخص را انجام دهد و میتواند پارامتر بگیرد.
– مثال:
python
def add(a, b):
return a + b
17. متد (Method): تابعی که به یک شیء تعلق دارد و میتواند ویژگیهای آن را تغییر دهد یا عملی را روی آن انجام دهد.
18. پارامتر (Parameter): متغیری که در تعریف تابع استفاده میشود و میتواند مقادیر ورودی را دریافت کند.
19. برگشت (Return): دستورالعملی در تابع که مقدار خروجی را مشخص میکند.
– مثال: return result
20. Lambda: تابعی بینام که میتوان به صورت مختصر تعریف کرد.
– مثال:
python
square = lambda x: x * x
۵. ساختارهای داده
21. لیست (List): مجموعهای از دادهها که میتواند شامل انواع مختلف باشد و قابل تغییر است.
– مثال: my_list = [1, 2, 3]
22. تاپل (Tuple): مشابه لیست، اما غیرقابل تغییر است.
– مثال: my_tuple = (1, 2, 3)
23. دیکشنری (Dictionary): مجموعهای از جفتهای کلید-مقدار که بهصورت نامرتب ذخیره میشوند.
– مثال: my_dict = {‘key’: ‘value’}
24. مجموعه (Set): مجموعهای از دادهها که فقط مقادیر منحصر به فرد را شامل میشود و غیرقابل ترتیب است.
– مثال: my_set = {1, 2, 3}
۶. ورودی و خروجی
25. ورودی (Input): دادههایی که از کاربر یا منبع دیگر گرفته میشود.
– مثال: user_input = input(“Enter something: “)
26. خروجی (Output): دادههایی که به کاربر نمایش داده میشود.
– مثال: print(“Hello, World!”)
۷. دستورهای کنترل جریان
27. continue: دستوری که اجرای حلقه را ادامه میدهد و به تکرار بعدی میرود.
28. break: دستوری که حلقه را بهصورت ناگهانی متوقف میکند.
29. pass: دستوری که هیچ کاری انجام نمیدهد و برای پر کردن بلوکهای کد استفاده میشود.
۸. سایر مفاهیم
30. مفهوم نامگذاری (Naming Convention): قوانینی برای نامگذاری متغیرها، توابع و کلاسها.
– مثال: استفاده از snake_case برای متغیرها و توابع، و CamelCase برای کلاسها.
31. تست واحد (Unit Testing): روشی برای آزمایش اجزای کوچکی از کد بهصورت جداگانه.
32. پایتونیک (Pythonic): اشاره به نوشتن کدی به شیوهای که با اصول و ویژگیهای پایتون سازگار باشد.
33. توافقنامه (Decorator): تابعی که رفتار یک تابع دیگر را بدون تغییر آن تغییر میدهد.
34. Generator: نوعی تابع که به جای بازگشت یک مقدار، یک شیء iterable تولید میکند.
35. Context Manager: ابزاری برای مدیریت منابع مانند فایلها که بهصورت خودکار باز و بسته میشود.
دیدگاه ها